Jangan Baiarkan Pakaian Menumpuk, Ada ''Makhluk Lain'' yang Senang Menumpang, Ini Kisahnya !!

Aku ketahui, terdapat banyak wanita di mari yang malas melipat kain. aku senantiasa membaca posting ia hendak membayarkan /mengupahkan buat buat melipat kain, ia mau membeli mesin yang dapat melipat kain

orang tua dahulu berkata, baju tidak boleh dibiarkan bertumpuk. tempat tidur tidak boleh dibiarkan berhamburan dan juga tidak dirapikan. kalian ketahui, jin yakmat suka duduk dengan baju yang kalian malas buat dilipat.

haaa. . . kalian sudah mempersiapkan ranjangnya, jadi ia senantiasa mencermati suara orang main kelereng dan juga orang - orang bermain perabot

ni cerita masa arwah atuk saya hidup lagi. ayah saya cerita tadi, saya kongsikan dengan korang. terdapat sorang pak cik ni tiba cari atuk saya. cucu ia lenyap. dah 3 hari katanya. jadi, atuk saya pon pergilah nak tengok apa yang boleh ditolong.

berbagai biasalah, atuk saya bawak quran ia. dah senantiasa terdapat kat tangan ia kan. atuk saya hingga je ke rumah tu, ia terus mintak izin nak masuk ke dalam dinding. dinding ni bukan dinding tidur tetapi terdapat katil.


dinding ni ia orang guna buat letak baju - baju yang dah dinaikan dari ampaian. malas lipat, timbunkan kat sana.

atuk saya berdiri kat tepi katil tu. ia baca doa lepas tu ia seluk tangan ia ke dalam timbunan kain kat atas katil tu. actually, tidak banyak pon timbunan kain tu karena ia orang dah melipat semenjak budak tu lenyap. nak melayan gelisah rasanya, lipat kain. rasanya busut kain tu tidak besar mana. tidak banyak mana.

atuk saya seluk tangan ia ke dalam kain tu. entah apa yang ia cari tetapi masa ia menggagau tu, tangan ia kena tarik dengan kokoh.

tersembam wajah atuk saya kat kain - kain yang bertimbun tu hingga ia dah berbagai nak masuk ke dalam kain tu. atuk saya melawan. ia baca ayat - ayat suci. keluar bunyi meracau. barang tu melawan. katil tu bergegar kokoh. tetapi kain yang bertimbun tu tidak jatuh pulak. berbagai dah kena gam.

macam - macam bunyilah keluar. entah apa yang atuk saya baca, seketika keluar api kat timbunan pakaian tu. pastu berasap. bau ia, hangit!

atuk saya baca yasin mubin karena iktikad ‘mubin’ tu seorang diri yakni tunjuk. nyata. serlahkan. dalam surah yasin tu terdapat 7 mubin. hingga kat tiap mubin, atuk saya berdoa.

pelan - pelan ia tarik tangan ia. tidak lama lepas tu, terlihat tangan budak kecik tu. lepas tu tubuh ia pulak hingga habis atuk saya tarik ia keluar dari timbunan kain yang tidak besar tu.

budak tu dah longlai. satu tubuh ia lebam. darah ia kena hirup derrr…

“hari - hari kami lipat kain…” kata nenek budak tu. wajah tidak yakin habis.

“jangan supaya kain bertimbun. jin suka duduk kat dalam kain bertimbun. katil kena kemas senantiasa. apabila nak baring kat atas katil, pukul - pukul dahulu serata tilam tu dengan kain sembari baca ayat sofa.

jin suka tidur kat atas katil kita. tidak halau, ia tidur dengan kita la…” kata atuk saya. tidak mengerikan amat la… tetapi pengajaran la pada yang malas nak lipat kain… ha ha ha ha



( sumber : tajul zulkarnain )