KIAMAT Sudah Dekat MASYAALLAH Ini KRONOLOGI Kiamat Yang Terdapat Dalam AL QURAN

Baca viral hari kiamat tentu datang, hanya kita tidak ketahui bilakah tibanya hari majelis hukum ini. cuma allah swt yang ketahui. bila kita tidak mau menyesal kala majelis hukum allah berposisi di depan mata, persiapkanlah diri saat sebelum terlambat. bertaubatlah

angkatan laut (AL) quran kalam allah
dalam al - quran, ada banyak perkataan dipakai untuk menggambarkan kejadian besar kiamat. antara seruan kiamat dalam al - quran serupa yaum al - khuruj (hari keluar) dalam surah qaf ayat 42, yaum al - hisab (hari perhitungan) surah sad ayat 26, yaum al - akhir (hari akhir) surah an - nisaa ayat 136 dan juga banyak lagi.

demikian nama kiamat yang dipakai dalam al - quran. kesemua nama menggambarkan hal - hal proses totalitas alam akhirat. dia bermula dengan kehancuran dunia dan juga alam semesta. setelah itu, disusuli dengan kebangkitan semula, dihimpunkan di padang mahsyar, dipertontonkan azab dan juga nikmat, bermulanya hitungan hisab, timbangan amalan, mahkamah ilahi, titian sirat dan juga penyudahnya yakni syurga ataupun neraka.

kronologi alam akhirat
secara lazimnya, alam akhirat memiliki sebagian fasa yang panjang. sebahagian makhluk diberi kesempatan buat berasai kesemua fasa ini seluruhnya. terdapat pula dalam golongan mereka yang pernah lewat sebagian fasa, setelah itu terus melangkau mengarah ke syurga mahupun neraka.

alam barzakh
alam barzakh, tempat persinggahan kesatu untuk sang mati saat sebelum kiamat. tempat tersebut berposisi di tengah - tengah alam dunia dengan alam akhirat. di alam barzakh, ulama setuju menimpa kewujudan azab dan juga nikmat kubur. dalam alam barzakh pula, seluruh nikmat mahupun azab dirasai secara hakiki dan juga bukan semata - mata bayangan mahupun perasaan.

di alam kubur, persoalan munkar dan juga nakir berlaku terhadap roh dan juga jasad. kala itu, jawapan yang diperoleh merupakan hasil daripada amalan yang dicoba semasa hidup di dunia. bila amalan kebaikan yang dibawa, tentu seseorang itu sanggup menanggapi seluruh soalan dengan gampang. lalu kuburnya bercahaya dan juga diluaskan sampai - sampai 70 hasta. seterusnya, ia diberi tidur yang nyenyak dengan kenikmatan sampai - sampai hari kiamat.

sedangkan untuk mereka yang ingkar dan juga derhaka, kegagalan menanggapi soalan di dalam kubur hendak melihat mereka terus diazab.

sangkakala kehancuran
apabila tibanya dikala kehancuran dunia dan juga alam semesta, malaikat israfil hendak ditunjukan allah biar meniupkan sangkakala. tiupan kesatu hendak menimbulkan berlakunya kehancuran segala alam semesta sekali gus mematikan seluruh makhluk yang bernyawa.

tiupan kehancuran ini menggegarkan segala alam semesta sampai - sampai dunia dan juga cakerawala bertembung antara satu sama lain. kala itu gunung jadi rata, gempuran ombak tsunami merajalela, bintang - bintang bertaburan, matahari hendak digulung dan seluruh makhluk berterbangan. sehabis itu, bermulalah alam baru yang dinamakan alam akhirat yang kekal abadi.

sangkakala kebangkitan
sehabis sebagian lama alam semesta dilenyapkan, allah menghasilkan semula alam yang baru. di situ, manusia hendak dibangkitkan dan juga dihimpun semula buat menerima pembalasan atas seluruh amalan.

seusai bentuknya alam akhirat, malaikat israfil dihidupkan semula buat menyempurnakan tiupan sangkakala kebangkitan. sehabis sangkakala kedua ditiup, segala umat dibangkitkan dalam kondisi telanjang tanpa berpakaian kecuali mereka yang menemukan kemuliaan daripada - nya pada hari tersebut.

padang mahsyar
sehabis seluruh makhluk dibangkitkan, mereka hendak diarah bergerak mengarah ke satu tempat persinggahan buat diadili. tempat tersebut memiliki permukaan pasir rata yang dinamakan bagaikan padang mahsyar.

seluruh makhluk hendak berposisi di padang mahsyar dalam satu tempoh yang lama. tidak hanya itu, pelbagai perkiraan dan juga rintangan mula dirasai. antara perkiraan yang dahsyat kala itu yakni terbitnya matahari yang teramat terik sampai - sampai dialami seolah - olah berposisi sejengkal di atas kepala. tetapi, beruntunglah 7 kalangan yang menemukan proteksi allah pada kala itu.




( sumber: http:// beritahariini. online/kiamat-sudah-dekat-masyaallah-ini-kronologi-kiamat-yang-terdapat-dalam-al-quran/ )