10 Jenis Sholat Yang Tidak Diterima Allah. Baca Supaya Ibadah Solat Kita Tidak Sia-Sia!

 solat menggambarkan ibadah yang berarti, istimewa dan juga unik. solat mampu menghubungkan insan dengan penciptanya secara langsung. solat pula menggambarkan ibadah yang kesatu disyariatkan dan juga yang amat akhir ditinggalkan oleh manusia. dari segi amalan ibadah solat dipadati dengan istilah takbir, tahmid dan juga zikir.

solat merupakan menggambarkan ibadah yang ringan yang sanggup dikerjakan oleh tiap orang. ringan ataupun beratnya ibadah solat tergantung kepada keimanan seorang itu. terus menjadi beriman seorang itu terus menjadi mudahlah dia mampu melaksanakannya.

dalam cuaca sejuk semisal, amatlah sukar seorang itu buat bangun melaksanakan solat subuh namun untuk mereka yang memiliki keimanan yang mantap, mereka tidak hendak meneruskan tidur seandainya belum menyempurnakan solat subuh itu.

ganjaran solat merupakan sangat besar sekali. ibadah ini mampu menolong menyelamatkan manusia daripada azab akhirat.

ibadah ini pula mampu menyirnakan kegelisahan, mendatangkan ketenteraman, ketenangan dan juga kebahagiaan. dalam hadis dan juga pelbagai komentar ulama mengatakan bahawa solat mampu menolong memakbulkan doa seorang.
article viral
by mgid
18 mind - blowing facts about indonesia you never knew
brainberries. co
the 8 most beautiful plus size models
herbeauty. co
they were a loving couple on the screen, how about the reality?
brainberries. co
10 marvelous capitals of islamic culture you should visit
brainberries. co

rasulullah s. a. w. telah bersabda yang bermaksud:

“sesiapa yang memelihara solat, hingga solat itu bagaikan sinar menurutnya, petunjuk dan juga jalur selamat dan juga benda siapa yang tidak memelihara solat, hingga sebetulnya solat itu tidak jadi sinar, dan juga tidak pula jadi petunjuk dan juga jalur selamat menurutnya. ” (tabyinul mahaarim)

rasulullah s. a. w telah bersabda bahawa: “10 orang solatnya tidak diterima oleh allah s. w. t, antara lain:

1. orang lelaki yang solat sendirian tanpa membaca suatu.

2. orang lelaki yang mengerjakan solat namun tidak keluarkan zakat.

3. orang lelaki yang jadi imam, sementara itu orang yang jadi makmum membencinya.

4. orang lelaki yang melarikan diri.

5. orang lelaki yang minum arak tanpa mahu meninggalkannya (taubat).

6. orang wanita yang suaminya marah kepadanya.

7. orang wanita yang mengerjakan solat tanpa mengenakan cadar.

8. imam ataupun pemimpin yang sombong dan juga zalim menganiaya.

9. orang - orang yang suka makan riba’.

10. orang yang solatnya tidak mampu menahannya dari melaksanakan perbuatan yang keji dan juga mungkar. ”

sabda rasulullah s. a. w yang bermaksud:

“barang siapa yang solatnya itu tidak mampu menahannya dari melaksanakan perbuatan keji dan juga mungkar, hingga sebetulnya solatnya itu cuma meningkatkan kemurkaan allah s. w. t dan juga jauh dari allah. ”

hassan r. a mengatakan: “kalau solat kalian itu tidak mampu menahan kalian dari melaksanakan perbuatan mungkar dan juga keji, hingga sebetulnya kalian dikira orang yang tidak mengerjakan solat. dan juga pada hari kiamat nanti solatmu itu hendak dilemparkan semula ke arah mukamu serupa satu bungkusan kain tebal yang kurang baik. ”

salah satu watak kesempurnaan allah swt iaitu baik dan juga suka kepada suatu yang sempurna. allah swt tidak menerima sesuatu kepercayaan, perkataan dan juga perbuatan kecuali yang sempurna dan juga baik. ibadah solat merangkumi keyakinan, perkataan dan juga perbuatan.

solat yang tersadu merupakan kepercayaan yang benar, perkataan yang tertib dan juga perbuatan yang mencerminkan perilaku dan juga perbuatan rasulullah saw.

solat yang dikerjakan mengikut trik rasulullah saw. hendak mendapatkan ketenangan, ketenteraman dan juga sekalian mampu mendidik jiwa manusia kearah yang benar dan juga baik. di samping itu, sembahyang mampu pula melahirkan watak mahmudah dan juga menolak watak mazmumah.

wallahualam..




( sumber: http:// beritasemasa. net/10-jenis-solat-yang-tidak-diterima-allah-baca-supaya-ibadah-solat-kita-tidak-sia-sia/ )